وین توافق امیدوار کننده ای را امضا می کند؟

[ad_1]

مذاکره کنندگان ایرانی در وین در حال گفتگو درباره اختلافات خود با غرب هستند و مقامات روسیه و چین در تلاش برای میانجیگری هستند.

به گزارش خبرآنلاین، تیم مذاکره کننده ایران پس از یک وقفه یک ماهه روز پنجشنبه 18 آذرماه برای مذاکره با 1+5 به وین بازگشت.

ایران به امید رسیدن به نتیجه در این مذاکرات شرکت کرد، اما قبل از شروع، اعلام کرد از خواسته های خود کوتاه نمی آید و ساده لوح نیست.

از همان ابتدا، اما در دور هشتم، در نهایت همه کشورها از جمله آمریکا با پیشرفت مذاکرات در وین موافقت کردند.

در حالی که تیم جدید دیپلماسی ایران برای مذاکره در 18 دسامبر به وین سفر می کند، یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت که انتظار می رود وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل در واشنگتن درباره تمرینات نظامی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران در صورت شکست دیپلماسی گفتگو کنند.

این ادعا پس از آن مطرح شد که مقامات آمادگی خود را برای دریافت مجوز اعتراف کردند. با این حال، این کشور استاندارد دوگانه ای را اتخاذ کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین خواستار مذاکره مستقیم با تهران شد و گفت که مذاکره کنندگان آمریکایی آماده دیدار با دیپلمات های ایرانی «در هر زمان و هر مکان» هستند.

وین توافق امیدوار کننده ای را امضا می کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در عین حال ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته ای در وین مثمر ثمر باشد و خواستار جبران خروج آمریکا از برجام شد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که همه طرف های مذاکرات وین علاقه مند به حفظ نظم هستند. یکی از نمایندگان جامعه جهانی روسیه پس از دومین روز مذاکرات در توییتی از رفع برخی سوء تفاهمات در دور اخیر مذاکرات وین خبر داد.

این علامت نوید یک معامله بهتر از مذاکرات وین را می دهد.

اما طرف ایرانی از روند مذاکرات راضی نبود. علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه برخی طرف ها در احیای مفاد برجام جدیت ندارند، گفت: هیئتی از جمهوری اسلامی وارد وین شده و جدی است. در بحث

وی البته چهار روز پس از آغاز مذاکرات گفت: در حال اجرای اصلاحات و ایده های ایران در متن پیش نویس وین 6 هستیم و این بحث مثبت و رو به جلو است.

اما از سوی دیگر هیچ ابتکار عملی دیده نشده است. در پایان این دور از مذاکرات، این روس ها بودند که از پیشرفت و توافق احتمالی خبر دادند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مذاکرات در وین احتمال توافق را افزایش داده است. بر این اساس، معاون وزیر امور خارجه کشورش وین با تاکید بر موفقیت در روند مذاکرات، تاکید کرد: همکاری روسیه و چین با نقش ایران روشن است و در طرف غربی اختلاف وجود دارد.

همزمان با حضور دیپلمات ها در وین توافقی بین آژانس و تهران حاصل شد. رئیس دستگاه دیپلماسی به تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: این نهاد بین المللی در مقاطعی از ابزارهای فنی برای اعمال نفوذ سیاسی بر مذاکرات وین استفاده کرده است.

وین توافق امیدوار کننده ای را امضا می کند؟

ما به توافق خوبی با آژانس رسیده‌ایم که ممکن است برخی از نگرانی‌های ادعایی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را برطرف کند و امکان ادامه همکاری با آژانس را فراهم کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز بیست و هشتم آذرماه اعلام کرد که ایران از این تاریخ روند بازرسی فنی و ایمنی دوربین‌ها را قبل از نصب آن‌ها آغاز می‌کند.

در 26 دسامبر، یک هفته پس از آغاز مذاکرات، با آماده شدن هر دو طرف برای توقف، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا گفت که شرکت کنندگان به متن مشترکی برای مذاکره برای احیای شرایط رسیده اند. قرارداد 2015

چین و روسیه از اجبار غرب به دلیل تعیین ضرب الاجل انتقاد کرده اند

در روز اول آذرماه، در حالی که هیئت های مذاکره کننده خود را برای دور بعدی مذاکرات آماده می کردند، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با انتقاد از تصمیم دولت قبلی برای خروج از توافق هسته ای گفت: من نمی خواهم. وقت آن است.”

به جز، بله [زمان باقی مانده]آنها بسیار بسیار کوچک بودند. علاوه بر این، دستیابی ایران به همه منافع برجام با پایبندی به فعالیت های روزانه برنامه هسته ای خود روز به روز دشوارتر می شود.

جیک سالیوان همزمان با بازدید از سرزمین های تحت اشغال کشورهای منطقه به رژیم صهیونیستی قول داد که منافع این رژیم در جریان مذاکرات با ایران تامین شود. این سفر پیامدهای زیادی داشت. (اینجا بخوانید)

روسیه و چین از ایران حمایت کردند و از ضرب الاجل غرب قبل از آغاز دور جدید مذاکرات انتقاد کردند. سفیر روسیه در وین از طرف های غربی به دلیل تاخیر در مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد.

وین توافق امیدوار کننده ای را امضا می کند؟

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت که پکن از هشتمین دور مذاکرات وین (که از روز دوشنبه 26 ژانویه از سر گرفته می شود) استقبال می کند و همه تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران باید لغو شود. چین و روسیه دو کشوری هستند که در این مذاکرات همواره از اصطلاح مصنوعی غربی انتقاد کرده اند.

این علامت نوید یک معامله بهتر از مذاکرات وین را می دهد

16 آذرماه و در آغاز دور هشتم مذاکرات، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد کشورمان راهی وین شد. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیش از آغاز مذاکرات گفت که نفت ایران به راحتی و بدون محدودیت فروخته می شود و پول آن به صورت ارزی به حساب بانکی ایران واریز می شود تا از آن بهره مند شویم. مزایای برجام..

وزیر امور خارجه همچنین با بیان اینکه در مذاکرات وین سند ژوئن 2021 را منتشر کردیم و به یک سند جدید و مشترک رسیدیم، گفت: باید به مرحله ای برسیم که نفت ایران به راحتی و بدون محدودیت و پول نفت به صورت ارزی باشد. برای ورود.

بر خلاف روسیه و چین، تروئیکای اروپایی با آغاز دور جدید مذاکرات به گرمی مورد استقبال قرار گرفت. دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی بارها با صدور بیانیه‌هایی مدعی شده‌اند که تنها چند هفته تا حفظ توافقات سال 94 باقی مانده است.

یک روز پس از از سرگیری مذاکرات، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در توئیتی اعلام کرد که با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار و بر موضوع برجام تمرکز کرده است.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین نیز در توئیتی از دیدار رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد و نوشت: این برای احیای برجام است. تصویر منتشر شده از این دیدار بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت.

یک روز پس از این مذاکرات، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای مدعی شد که روسیه و چین ایران را متقاعد کرده اند که برخی از خواسته های خود را پس بگیرد.

از جمله اینکه بحث باید فقط روی موضوع تحریم ها متمرکز شود نه مسائل هسته ای. در پایان، مذاکره کنندگان موافقت کردند که رایزنی ها را بر اساس پیش نویس انجام شده در شش دور قبلی مذاکرات آغاز کنند.

باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز در همین روز گفت: در زمینه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف صورت گرفت و در چند روز اول دور هشتم پیشرفت‌های نسبتا خوبی حاصل شد.

امید است بعد از تعطیلات پایان سال موضوع اخذ تاییدیه از طرف های مختلف با جدیت بیشتری انجام شود.

سرانجام در 11 ژانویه، تنها چند روز پس از اعلام پیشرفت در مذاکرات چین و روسیه، رسانه های غربی گزارش دادند که مذاکرات وین نشانه هایی از پیشرفت به سوی توافق را نشان می دهد و برای اولین بار، مذاکره کنندگان اروپایی به پیشرفت در مذاکرات اشاره کردند.

در حالی که همه طرف ها پیشرفت خود را تایید می کنند، بحث به طور معمول ادامه دارد. باقری کنی آزوین در 15 دسامبر گفت: مذاکرات مثبت است و رو به جلو است.

اندکی بعد گزارش شد که مقامات کره جنوبی که دارایی های بلوکه شده زیادی در ایران داشتند نیز وارد وین شده اند. با این حال، یکی از مقامات نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی در وین گفت لغو سفر این مقام کره جنوبی به وین ربطی به این موضوع ندارد.

کره جنوبی پس از دیدار با علی باقری کنی، وزیر امور خارجه ایران در وین، از آزادسازی منابع اقتصادی ایران خبر داد.

تحرک سیاسی و شمارش معکوس برای دستیابی به توافق در وین را افزایش دهید

هشتمین دور مذاکرات وین با تفاوت چشمگیری نسبت به دور قبل به ویژه دور دوم آغاز شد که روند اجماع بر سر رفع تحریم ها را تسهیل کرد و با افزایش جلسات سیاسی و رایزنی طرفین به توافق رسید.

با وجود نقش مخرب آنها در مذاکرات، این موضوعی است که مقامات آمریکایی به آن اذعان دارند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و تیمش در هشتمین دور مذاکرات وین حضور دارند.

در 3 ژانویه، مذاکرات وین از سر گرفته شد. مذاکرات پیشرفت نسبتا کمی داشته است. ما هنوز شاهد پیشرفت نسبتا کمی هستیم. امیدواریم در روزهای آینده بر همین اساس پیش برویم.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، ابتکار عمل ایران را در پیشرفت مذاکرات ارزیابی کرد و گفت: اکنون بر غرب است که نشان دهد آیا نیت خیر و اراده جدی برای دستیابی به یک توافق خوب دارد یا خیر.

پس از رایزنی چندجانبه در وین، نمایندگان روسیه، ایالات متحده، چین و تروئیکای اروپایی روز پنجشنبه با انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد، دیدار کردند تا درباره موضوعات دشوار و چالش برانگیز مذاکرات گفتگو کنند.

کنی کلید موفقیت مذاکرات وین را لغو موثر تحریم ها علیه ایران، برداشتن گام های مثبت از جمله آزادسازی دارایی ها در ایران و سفر یک مقام کره ای به وین می داند که می تواند نقطه عطفی باشد. توافق. بودن.

روزهای آتی در تسریع حرکت دیپلماسی و گفت‌وگو تعیین کننده خواهد بود و نقشی حیاتی در هدایت رویکرد گفتگو و جهت‌گیری مذاکرات بین طرفین خواهد داشت.

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما