چرا بورس همچنان در حال سقوط است؟

[ad_1]

در رفتن برخی از کارشناسان بورس بر این باورند که در چند ماه اخیر به ویژه در دو ماه اخیر بورس با اثرات منفی مستمر مواجه بوده که بخشی از آن به تحلیل بسیاری از سهامداران در وضعیت بودجه سال آینده مبنی بر وضعیت بازار سهام بر می گردد. در آستانه زوال این یک بازار پیشرو در اقتصاد است که تحولات آینده را سریعتر از سایر بازارها منعکس می کند.

به گزارش فرارو، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه بورس به نوعی بر بودجه تاثیر منفی گذاشته است، گفت: بورس اوراق بهادار به نوعی تاثیر منفی بر بودجه داشته است. در رفتن وی گفت: اگرچه به نظر می رسد بودجه کاهش یافته و هزینه های عمومی دولت کاهش یافته است، اما نرخ حامل های انرژی و نرخ خوراک شرکت های درج شده در بودجه به شدت افزایش یافته است که تاثیر منفی بر این موضوع داشته است. عملکرد شرکت ها، زیرا هزینه های تولید افزایش می یابد. آنها زیان زیادی دارند و همین اتفاق برای اکثر شرکت های بورسی می افتد.

آقابزرگی با اشاره به اینکه درآمد مالیاتی دولت نیز 60 درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش می یابد، از سوی دیگر با افزایش مالیات های مختلف در اقتصاد، حجم فروش کالاها و خدمات نیز کاهش می یابد که بر تولید و فروش شرکت ها در بازار تأثیر منفی خواهد گذاشت.

مردم اعتماد خود را به بورس از دست داده اند
حمیدرضا افشار کارشناس بورس در گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه بورس همچنان روند نزولی خود را ادامه می دهد، گفت: این امر دلایل مختلفی دارد که اولین و مهمترین دلیل این است که اعتماد مردم به بورس و همچنین مدیران بازار کم شده و همه این مشکلات تاثیر بسزایی داشته است. البته در خارج از نقدینگی مهمترین محرک برای رشد بورس، پول هوشمند است، اما به دلیل اتفاقات اخیر، بسیاری به بازار دیگران اعتماد ندارند، طبیعتا چنین زمانی.

وی افزود: ارزش معاملات بورس در خرداد به 5 تا 6 هزار میلیارد تومان رسید، اما در چند وقت اخیر ارزش معاملات بورس به 3 هزار میلیارد تومان هم رسیده است که تاکنون شکست خورده است؛ بنابراین بازار سهام خواهد شد. به جایی نروید و روند فعلی تا زمانی که پول پارک شده به بازار سهام پمپ شود ادامه خواهد داشت، اگرچه ممکن است در این بین نوساناتی وجود داشته باشد.

افشار گفت: همچنین ابهام در موضع برجام و دورنمای نامشخص مذاکرات، بازار و ذینفعان را با خطر جدی مواجه می کند و تا زمانی که مذاکرات نهایی نشود، بعید به نظر می رسد بورس از سر گرفته شود. امروزه بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به خروجی بودجه در مجلس احتیاط می کنند، به ویژه در مورد احکام بودجه، به ویژه موارد مربوط به بازار سرمایه.

این فعال بورسی افزود: از سوی دیگر اوراق بهادار در بورس به فروش می رسد که این امر باعث شده بسیاری از بورس ها نقدینگی خود را برای خرید اوراق صرف کنند چرا که از یک سو وزارت اقتصاد و دولت به بانک ها، بیمه ها و شرکت های بیمه ای نیاز دارند. صندوق ها و اشخاص حقوقی در بازار». آنها این اوراق را خریداری کرده اند تا دولت بتواند از منابع حاصل از فروش این اوراق برای تامین کسری بودجه خود استفاده کند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه در حال حاضر بازدهی اوراق قرضه نزدیک به 24 تا 25 درصد است، بیشتر نقدینگی بازار به این سمت است، در حالی که بازدهی بازار از شاخص کل بورس از ابتدای سال، اما. می تواند تا پایان سال 24 تا 25 درصد بازدهی داشته باشد.

وی افزود: نرخ بالای سود بین بانکی که همچنان بالای 20 درصد است، تهدید دیگری برای بورس است که باید دید در صورت سرازیر شدن کاهش نرخ سود سپرده های بانکی چه بر سر این ریسک های بازار خواهد آمد. بازار سرمایه و چه برنامه هایی برای بازگرداندن اعتماد مسئولان بازار سرمایه وجود دارد؟بازار سهام رونق می گیرد.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما