چهار رویداد مهم لبنان در هفته گذشته

[ad_1]

رویدادهای لبنان در هفته گذشته وارد مرحله جدیدی شده است که منجر به تحولات سیاسی و اقتصادی در این کشور شده است.

به گزارش ایسنا، چهار رویداد مهم لبنان در هفته های اخیر را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

1- اولین جلسه کابینه لبنان پس از سه ماه وقفه روز دوشنبه 24 ژانویه به ریاست “نخست وزیر” نجیب میقاتی برگزار شد. اولین جلسه کابینه قرار بود 13 اکتبر 2021 برگزار شود، اما به دلیل مخالفت حزب الله و امل لغو شد. دلیل این وقفه طولانی، عدم شرکت وزرای شیعه در جلسات اعتراض به تصمیمات، اقدامات و اقدامات سیاسی قاضی طارق بیطار در پرونده بمب گذاری بیروت بود. تقریباً همه فرقه‌های شیعه موافق بودند که قاضی در این پرونده بی‌طرفانه و مستقل عمل نکرده است، بلکه نظر خود را بر اساس آمریکا در لبنان استوار کرده است.

از این رو افتتاح جلسه کابینه بسیار مهم بود و اولین دستور کار این جلسه بررسی بودجه لبنان در سال 2022 بود که عملاً با تأخیر مواجه شد. بحث برانگیزترین موضوعات کابینه بررسی سرمایه گذاری ها در زیرساخت های کشور، اخذ مالیات های مستقیم و غیرمستقیم و اعطای اختیارات قانونی به وزرای دارایی برای تعیین ارزش دلار در گمرکات کشور بود. اقدام دولت با توجه به اینکه طبق قانون مصوب دولت تا تصویب بودجه و ارسال آن به پارلمان لبنان برای اجرا به مجلس لبنان، سایر موضوعات اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. یکی از ویژگی های بارز بودجه امسال لبنان، تحمیل شرایط خاص برای اجرای آن است که در واقع دستورالعمل صندوق بین المللی پول برای گنجاندن این نهاد مالی بین المللی لبنان برای دریافت وام ها و کمک های کلان است.

البته اقتصاددانان لبنانی پیش از این پیش بینی کرده اند که این وضعیت خسته کننده بر اقشار ضعیف و متوسط، کم درآمد و طبقه کارگر سنگینی خواهد کرد، زیرا اکثریت لبنانی ها با کاهش شدید و از دست دادن قدرت خرید خود روبرو هستند. لیر لبنان در برابر دلار آنها گم شده اند. این وضعیت اقتصادی در لبنان که در یک سال گذشته به اوج خود رسیده است، وضعیت استثنایی و دراماتیکی را پشت سر گذاشته است که در آن بسیاری از خانواده های لبنانی دیگر نمی توانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند. در حالی که دلار آمریکا برای سال ها 1500 لیر لبنان بود، قیمت آن دو هفته پیش به 33000 لیر رسید. این وضعیت زمانی تشدید می شود که قیمت کالاها در بازار همچنان به دلار تعیین می شود، اما حقوق کارمندان و ارگان های رسمی و دولتی همچنان به ازای هر دلار 1500 لیر پرداخت می شود. اکنون انتظار می رود فشار اقتصادی بر جامعه لبنان با شرایط صندوق جهانی پول همزمان شود و در سال 2022 کسری بودجه دولت به 100 میلیارد پوند افزایش یابد و مالیات بر بسیاری از کالاهای اساسی و وارداتی با هدف تأمین مالی و تأمین منابع برای بازپرداخت افزایش یابد. بدهی دولت.

2- رویداد بعدی آغاز مذاکرات دولت لبنان با صندوق بین المللی پول بود که از روز سه شنبه 25 ژانویه به صورت آنلاین آغاز شد. لبنان اولین جلسه خود را در مورد زیرساخت ها و سازماندهی وام صندوق بین المللی پول برگزار کرد و توافق مالی حاصل نشد و در جلسه بعدی در مورد وام تصمیم گیری خواهد شد. پیش بینی می شود اجرای قطعنامه ها و توافقات دو طرف واکنش های اجتماعی و مردمی گسترده ای را در لبنان به دنبال داشته باشد.

3- رویداد بعدی در لبنان سعد حریری و حزب وابسته به او «حزب الله المستقبل» است و الحریری تا اطلاع ثانوی از فعالیت های سیاسی و حزبی در لبنان استعفا داده است. سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان، دوشنبه گذشته مدعی شد که فعالیت های سیاسی خود را در راستای مسئولیت های خود تعلیق می کند و معتقد است با وجود نفوذ ایران و آشفتگی های بین المللی، اختلافات ملی و فرقه گرایی، فرصت مثبتی برای لبنان وجود ندارد. اعضای آتی را برای انجام اقدامات مشابه اعلام و فراخوان دهید.

وی افزود: هیچ نامزدی از المستقبل یا المستقبل در انتخابات پارلمانی معرفی نخواهد شد و افزود: ما به خدمت به مردم و کشورمان ادامه می دهیم. اما به معنای سنتی، تصمیم ما تعلیق هر نقش یا مسئولیتی در دولت، مجلس یا سیاست است. سعد حریری در بیانیه ای که پس از سخنرانی کوتاه خود منتشر کرد، از این که از دور و نزدیک مورد حمله قرار گرفته است، ابراز ناراحتی کرد. برخی می گویند منظور او سامیر ججع و ولید جنبلات، متحد لبنانی او، و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بود که در سال 2017 در زمان نخست وزیری لبنان در هتل ریتز ریاض دستگیر شدند. او مجبور به استعفا شد. از آن زمان، حریری هرگز از حمایت سیاسی و مالی سعودی ها برخوردار نبوده و گفته می شود که در زمان فروپاشی اقتصادی شخصی و خانوادگی، جدایی سیاسی را برگزیده است.

اشاره سعد حریری به این واقعیت که او هرگز از آغاز جنگ داخلی در لبنان خودداری نکرد، در واقع تلاش عربستان برای راه اندازی یک خیانت داخلی برای سرکوب و سرنگونی حزب الله بود و باید کلید واژه عدم حمایت از عربستان باشد. به او

این رویداد مهم سیاسی در نوع خود در لبنان بی‌نظیر است که بدون شک قدرتمندترین بازیگر سیاسی در جنبش سیاسی اهل سنت این کشور است. این قطعاً در انتخابات پارلمانی لبنان در 21 می 2022 رخ خواهد داد. تأثیر البته سنی‌های لبنان دارای جریان‌ها و شخصیت‌های قدرتمند و برجسته‌ای هستند که می‌توانند در انتخابات پارلمانی نقش آفرینی کنند، اما هیچ‌کدام از آنها از حمایت سیاسی و اقتصادی سعد حریری و حزب آینده برخوردار نیستند، بنابراین اهل سنت قوی نیستند. احزاب و تشکل های سیاسی. این امر در انتخابات آینده لبنان احساس خواهد شد.

4- یکی دیگر از رویدادهای مهم لبنان، سفر وزیر خارجه کویت به لبنان است که اواخر هفته گذشته انجام شد. او طرحی را برای لبنان طراحی کرد که از حمایت عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برخوردار بود که به طرح کویت معروف است. او یک طرح اقتصادی با انگیزه سیاسی را دنبال می کرد تا به دولت لبنان در روزهای سختش کمک کند، اما واضح است که این طرح برای لبنان رایگان نیست. کویت از لبنان خواسته است تا قطعنامه 1680 شورای امنیت سازمان ملل را (خروج نیروهای خارجی از لبنان، خلع سلاح کامل شبه نظامیان لبنانی و غیر لبنانی، حاکمیت کامل دولت لبنان و تسلیحات فقط در ارتش لبنان) تصویب کند. قطعنامه 1701 شورای امنیت (آتش بس بین اسرائیل و حزب الله پس از 33 روز جنگ و استقرار نیروهای لبنانی به جنوب با همکاری یونیفل و اجرای قطعنامه های 1559 و 1680 شورای امنیت سازمان ملل متحد) و قطعنامه 1559 شورای امنیت (خروج نیروهای خارجی از لبنان) ) و انحلال شبه نظامیان لبنانی ) به طور کامل اجرا شود. طرح کویت از دولت لبنان می خواهد که تمام قطعنامه های عربی و بین المللی را که به قطعنامه های شورای امنیت پیوست شده اند، اجرا کند.

همه می دانند که خلع سلاح تروریست ها به معنای خلع سلاح حزب الله است، شرطی که دولت لبنان هرگز نمی تواند آن را اجرا کند. با وجود تمام حملات اسرائیل به لبنان، این رژیم بارها اعلام کرده است که حزب الله را خلع سلاح خواهد کرد و در رسیدن به این هدف ناکام مانده است. برای اجرای اندازه طرح کویت؟

طرح کویت از دولت لبنان می خواهد که از هرگونه اقدام تروریستی و قاچاق مواد مخدر خودداری کند و سیاست خویشتنداری را در برابر سایر کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اتخاذ کند. 3 n.

واضح است که در این درخواست که بار دیگر خطاب به حزب الله لبنان و تیم سیاسی آن و گروه حزب الله در مجلس آمده است، از انتقادات تند برخی از اعضای شورای همکاری بویژه عربستان سعودی و امارات خودداری شده است. دولت لبنان نمی تواند احزاب سیاسی لبنان را با هر گرایش و سیاستی تعطیل کند و آنها را از اقدام سیاسی باز دارد. از دولت لبنان خواسته می شود که این کار را انجام دهد، زیرا دولت سعودی حزب الله را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و شدیدترین حملات رسانه ای و سیاسی را علیه آن انجام می دهد. حزب الله یکی از ارکان اصلی آن است.

دولت کویت از دولت لبنان خواسته است تا شنبه آینده به صورت مکتوب پاسخ دهد.

روند امور داخلی اعم از تحولات منطقه ای و بین المللی به وضوح نشان می دهد که تا روز انتخابات پارلمانی بعدی لبنان، این کشور شاهد تحولات متعددی خواهد بود که هدف اصلی آن، شکست حزب الله و متحدانش در لبنان است. کرسی های پارلمان حذف حزب الله از طرح حاکمیت و حاکمیت لبنان.

[ad_2]

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما