کیهان: اگر محدودیت ها به طور کامل برداشته نشود، رونق به 90 درصد می رسد

[ad_1]

روزنامه کیهان در شماره امروز خود درباره بحث وین نوشت: وضعیت اصلی ایالات متحده «لغو مذاکرات» با دو هدف است. نتیجه مذاکرات طولانی مدت و تعلیق ایران بر سر میز مذاکره با «امید کاذب به تعلیق تحریم ها» و همچنین حفظ فضای ترس عمومی. نظرات و فضای اقتصادی سایر کشورها برای جلوگیری از هرگونه روابط تجاری-اقتصادی با جمهوری اسلامی.

شر اعمال محدودیت های جدید مانند مذاکره است. دومین؛ تیم مذاکره کننده با حفظ «حسن نیت» خود باید با ناامیدی و ناباوری کامل در اتاق وین، بیرون و رسانه ها حضور داشته باشد و تا زمان ملموس شدن نتیجه مذاکرات، ابراز خوش بینی کاذب کند. اکیدا اجتناب کنید. بدون عواقب مذاکرات چرا که ملت ایران در 8 سال گذشته هیچ اقدامی از طرف مقابل که خوش‌بینانه و سازنده باشد بدون فریب ندیده است.

بار سوم؛ باید مراقب بود که در مقابل تیم مذاکره کننده جایی برای غربی ها و صهیونیست ها باز نشود. مثلاً بعد از دور هفتم مذاکرات با تقلب طرف مقابل، هفته آینده (در دور هشتم) تاریخ و روز مذاکرات محرمانه می ماند و شرایط و امکاناتی را فراهم می کند تا جایی برای تقلب «شکست و ناامیدی» باز شود. و «مذاکره بعید است» بازار ارز متاثر شد!

زمانی که امکان اعلام دقیق تاریخ توافق شده برای مذاکرات بیشتر وجود دارد. این وضعیت از سردرگمی در بازار آمریکا و بازار ارز جلوگیری کرد. یا قطع راهبردی در صورت «تحریم بر علیه شورای امنیت سازمان ملل یا تحریم ترامپ و غیره»، حذف «همه تحریم‌ها» در سخنرانی‌ها و سخنرانی‌ها می‌تواند فضایی را برای تضعیف قدرت چانه‌زنی دیپلماتیک ایجاد کند و مشروعیت و عزم را با تردید مواجه کند. تیم مذاکره کننده

چهارم؛ با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی ایران و انعطاف‌پذیری مقاومت بین اتحادهای تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی و تحولات منطقه‌ای، ایران بزرگ‌ترین برنده است، چه مذاکرات وین به نتیجه برسد یا شکست بخورد. زیرا اگر آمریکا با شرایط و خواسته های قانونی و عادلانه لغو تحریم ها علیه ایران موافقت کند، به معنای پیروزی بزرگ ملت ایران است!

در غیر این صورت ایران با خنثی کردن تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصادی به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد و در صورت لزوم غنی سازی اورانیوم را از 60 درصد به 90 درصد افزایش می دهد و به یک قدرت هسته ای جهانی تبدیل می شود، یعنی شکست بزرگی برای آمریکا! بدون شک محاسبات ایران در این زمینه کامل است و حقیقت این است که در شرایط کنونی ایران نیاز به لغو تحریم ها با شرایط خود دارد نه بر اساس دستورات آمریکا.

به قول الدیک، دیپلمات سابق آمریکایی، «با توجه به موقعیت قوی و خوب ایران در مذاکرات، بایدن با نبرد بسیار سختی روبروست!» پنجم؛ اروپایی ها می دانند که ایران مصمم است از حق قانونی خود در برجام استفاده کند، چه تحریم ها برداشته شود و چه نشود! چرا که لغو تمامی تحریم ها در برجام به عنوان حق جمهوری اسلامی مشخص شده است و اگر ملت ایران به این حق دست یابد، قطعاً نیازی به استیفای سایر حقوق بورژوایی خود ندارد.

اما در صورتی که از این حق استفاده نکند، در صورت عدم انجام تعهدات طرف مقابل، حق کاهش تعهدات خود را دارد. بنابراین جمهوری اسلامی بر اساس لغو یا عدم تحریم ها و در هر دو صورت بر اساس مفاد برجام عمل خواهد کرد و برجام را نقض نخواهد کرد. .

اما نکته مهم در ادعای مردم آمریکا و غرب مبنی بر اینکه «زمان در حال تمام شدن است و این آخرین فرصت است» این است که خودشان «محصول زمان» هستند. اولین؛ او نگران موفقیت دیپلماسی اقتصادی و سرعت پیشرفت برنامه هسته ای ایران به موازات مذاکرات است.

بر این اساس از ایران خواسته شد تا در جریان مذاکرات پیشرفت برنامه هسته ای خود را متوقف کند. اما آنها به سه دلیل عمده با مخالفت ایران مواجه شده اند: یکی: تجربه تلخ برجام و کارنامه مذاکرات به ایران آموخته است که به وعده های خود برای رسیدن به توافق باور نداشته باشد. ثانیاً آمریکا به موازات مذاکرات با تقلب تحریمی علیه ایران اعمال نکرده و هر هفته تحریم های جدیدی را اعمال کرده است. ثالثاً، ایران تصمیم گرفته است که منطقاً مذاکره نکند و منتظر نتیجه آنها بماند تا در هشت سال گذشته فریب نخورد.

دومین؛ بایدن و دموکرات ها به طور فزاینده ای مورد انتقاد و حمله جمهوری خواهان قرار می گیرند که نگران فشرده شدن انتخابات میان دوره ای و از دست دادن نتایج انتخابات هستند. بار سوم؛ با توجه به تعطیلات کریسمس، انتظار می رود مذاکرات وین تا سال 2022 به تعویق بیفتد، اما در حالی که آنها تلاش می کنند ایران را تحت فشار قرار دهند، در افکار عمومی داخلی و خارجی دچار تضادی هستند که دلیلی برای آن وجود ندارد. کل بدنامی پاسخ و گزینه های دیگر آنها.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما