یافتن یک مرد کوچک در ایران یک توهم است

[ad_1]

خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه باستان شناسی دانشگاه تهران گفت: عکس ها و فیلم هایی که درباره کشف جوانان در ایران ساخته شده صحت ندارد. اینها توهمات برخی افراد است.

یافتن یک مرد کوچک در ایران یک توهم است

مصطفی ده پهلوان، رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران درباره برخی شایعات و باورهای غلط درباره پیدایش آثار عجیب و غریب مانند کوتوله‌ها و گنجینه‌های سورئال، گفت: فکر می‌کنید اگر چنین چیزهایی وجود داشت، ما نمی‌کردیم. آنها را دیده ای؟” در زمانه ای که همه حتی در روستاهای دورافتاده موبایلی دارند که می توانند عکس بگیرند؟ یکی دو فیلم در فضای مجازی پخش شده که کذب است. این افراد به ما مراجعه کردند و گفتند که هنگام حفاری شبانه در منطقه خوی، سه اردک 30 سانتی متری زمین را کنده اند که یکی از آنها زیر پا گذاشته شده و دو اردک دیگر زن هستند. و مردانی هستند که داد می زنند و کاهو می خورند. از آنها خواستم فیلم و عکسی را به من نشان دهند که جواب منفی دادند. گفتم مرا ببرند تا ببینمشان. وی گفت: ما به آنها اطلاع خواهیم داد.

چند سال از زمانی که اعلام کردند می گذرد! این وظیفه دستگاه های دولتی ذیربط و رسانه ملی است که اطلاعات و هشدارهای لازم را به مردم ارائه دهند تا در دام این کلاهبرداری ها نیفتند. قربانیان جرات شکایت ندارند و به مراجع قانونی و قضایی مراجعه می کنند وگرنه تعداد قربانیان هزاران نفر است. میراث ایران به دست فرزندان خودمان در حال نابودی است و این واقعیتی بسیار دردناک و تلخ است. آه و حسرت آینده از این به بعد شنیده می شود.

وی گفت: متأسفانه برخی از مدیران دانشگاه و حتی اساتید حوزه غیر باستان شناسی دچار جهل هستند و توهمی وجود ندارد. با این حال، قدرت آنچه شنیده می شود بیشتر از چیزی است که دیده می شود. مدیر از من پرسید که آیا امسال می خواهم کاسه و کاسه درست کنم؟ می گویم فقط کاسه و کاسه نظر شما را جلب می کند. ما همچنین مهمترین کارها را انجام می دهیم و توضیح می دهیم که باستان شناسی چیست. متاسفانه برخی از اساتید باستان شناسی را نمی فهمند. همانطور که یک روستایی باستان شناسی را گنج می داند، یک فرد تحصیل کرده نیز باستان شناسی را گنج و آثار باستانی می داند.

وی افزود: بخشی از مشکل این است که در کتاب های درسی مدارس توضیحی برای باستان شناسی وجود ندارد. وزارت آموزش و پرورش که میراث فرهنگی منحصر به فردی در جهان دارد، باستان شناسی را در فهرست مشاغل خود ندارد تا این موضوعات را به دانش آموزان آموزش دهد.

ده پهلوان گفت: در کشورهای باستانی مانند ایران نقش باستان شناسی در تربیت مردم چیست. آیا شما به باستان شناسی نیاز ندارید؟ چرا تا به حال به این سوال توجه نکرده اید، این سوال از وزرا و وزرای آموزش و پرورش دولت قبل است. البته این برای شما هم مشکل ساز است. ما به عنوان باستان شناس ایرانی چقدر توانسته ایم این موضوع را به زبان ساده آموزش دهیم؟ آیا می دانید اگر در دهه های گذشته از باستان شناسی استفاده می کردیم امروز این همه مشکل و بحران زیست محیطی نداشتیم؟

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما