[ad_1]
آژانس آب و هوای سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پیش نویس توافقنامه ای را منتشر کرد که دیپلمات های حدود 200 کشور از آن به عنوان الگویی برای امضای توافقنامه استفاده خواهند کرد، زیرا نشست دو هفته ای جهانی آب و هوا در گلاسکو به پایان می رسد.
این پیشنویس که روز چهارشنبه منتشر شد، از کشورها میخواهد تا برنامههای خود را برای مقابله با تغییرات اقلیمی تا سال 2022 تقویت کنند و اقداماتی را که میتوانند برای کاهش بیشتر انتشار دیاکسید کربن، یکی از اهداف اصلی اجلاس موسوم به COP26، انجام دهند، تشریح میکند.
این سند از کشورها می خواهد تا جاه طلبی های خود را برای حفظ میانگین افزایش دمای جهانی 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت) در مقایسه با سطوح پیش از صنعتی شدن تقویت کنند. این آستانه ای است که دانشمندان می گویند فراتر از آن، احتمال موج های گرما فاجعه بار، خشکسالی، آتش سوزی جنگلی و سیل به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
با این حال، دیوید واسکو، مدیر هواشناسی بین المللی در اندیشکده واشنگتن، موسسه منابع جهانی، گفت که زبان در مورد هدف 1.5 درجه گیج کننده است.
گزارشی که روز سه شنبه توسط سازمان ملل منتشر شد نشان داد که زمین در آستانه گرم شدن حدود 2.5 درجه سانتیگراد (4.5 درجه فارنهایت) است که فراتر از هدف تعیین شده در پیش نویس، مطابق با تعهد فعلی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، که کشورش میزبان این اجلاس است، روز چهارشنبه در گلاسکو بود تا از وزرا و مذاکره کنندگان بخواهد تا برای دستیابی به توافقی که به کاهش گرمایش جهانی کمک می کند، دور هم جمع شوند.
آقای جانسون قبل از ورود گفت: «در آخرین روزهای COP26، تیمهای مذاکرهکننده سخت کار میکنند تا تعهدات مربوط به تغییرات آب و هوایی را به عمل تبدیل کنند. این کشور از هر کشوری بزرگتر است و زمان آن فرا رسیده است که کشورها اختلافات خود را کنار بگذارند و برای سیاره و مردم ما گرد هم آیند.»
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، که جزئیات نشست سران در سخنرانی افتتاحیه وی مشخص شد، به وی خواهد پیوست.
او گفت: «با وجود اینکه وعدههای اخیر واضح و معتبر بود – و سؤالات جدی در مورد برخی از آنها وجود دارد – ما همچنان به فاجعه آبوهوا توجه میکنیم.»
هدف اصلی این کنفرانس بر اساس توافقی است که در سال 2015 در پاریس به دست آمد، که برای اولین بار تقریباً همه کشورهای روی کره زمین متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای افزایش دمای سیاره برای کمک به جلوگیری از تأثیرات جدی تغییرات آب و هوایی هستند.
این سازمان از کشورها میخواهد که «هدفهای 2030 را در کمکهای تعیینشده ملی خود، در صورت لزوم، در راستای هدف دمایی توافقنامه پاریس تا پایان سال 2022 تکرار و تقویت کنند».
در حالی که این کشور از کشورها میخواهد تا ذغال سنگ و سوختهای فسیلی را حذف کنند، اما هیچ جدول زمانی مشخصی در مورد این موضوعات ارائه نمیکند.
فقدان ضربالاجلها و مکانیسمهای اجرایی تنها دو مانع اصلی هستند.
تنشها بر سر نوع کمکهای مالی که کشورهای ثروتمند باید به کشورهای فقیر برای مقابله با آسیبهای فزاینده ناشی از امواج گرما، سیل، خشکسالی و طوفان ارائه کنند، بالا گرفته است. و در حالی که توافق گسترده ای وجود دارد که اکثر کشورها انتشار گازهای گلخانه ای خود را به سرعت کاهش نمی دهند تا از سطوح شدید گرمایش جهانی جلوگیری کنند، اجماع کمی در مورد چگونگی کاهش آن وجود دارد.
طبق سنت، توافق نهایی باید توسط هر یک از طرفین امضا شود. اگر یک کشور مخالف باشد، بحث می تواند تسریع شود. و هر کشور مجموعه ای از منافع رقیب خود را به ارمغان می آورد. کشورهای جزیره ای کوچک مانند مالدیو که در معرض خطر بالا آمدن آب دریاها هستند، از همه کشورها می خواهند که انتشار گازهای گلخانه ای را در اسرع وقت کاهش دهند. تولیدکنندگان نفت مانند عربستان سعودی و روسیه مایلند سوخت های فسیلی را به سرعت متوقف کنند. و کشورهای در حال توسعه بزرگ مانند هند انتظار کمک بیشتری برای روی آوردن به انرژی پاک دارند.
حداقل شش خودروساز بزرگ، از جمله فورد، مرسدس بنز، جنرال موتورز و ولوو و 31 دولت ملی روز چهارشنبه متعهد شدند که فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را در سراسر جهان تا سال 2040 و تا سال 2035 به عنوان “بازارهای پیشرو” متوقف کنند.
اما برخی از بزرگترین خودروسازان جهان، از جمله تویوتا، فولکس واگن و اتحاد نیسان-رنو، به این تعهد نپیوستهاند که از نظر قانونی الزام آور نیست. و دولت های سه بازار بزرگ خودرو، ایالات متحده، چین و ژاپن نیز از این بازار دور ماندند.
اعلامیه ای که در جریان اجلاس جهانی آب و هوای COP26 در گلاسکو منتشر شد، مورد استقبال هواشناسان قرار گرفت و این نشانه دیگری است که به زودی روزهای موتورهای احتراق داخلی به شماره می افتد. خودروهای الکتریکی هر ساله رکوردهای فروش جهانی جدیدی را ثبت می کنند و شرکت های بزرگ خودروسازی اخیراً سرمایه گذاری میلیاردها دلاری را برای راه اندازی مجدد کارخانه های خود و ساخت خودروهای جدید با باتری و کامیون های سبک آغاز کرده اند.
مارگو اوگ، افسر ارشد سابق کیفیت هوای ایالات متحده که اکنون به گروه های زیست محیطی و شرکت های خودروسازی مشاوره می دهد، گفت: «در حالی که این بازیگران کلیدی باید به این تعهد پایبند باشند، اما این واقعاً مهم است. این واقعاً به ما میگوید که این شرکتها و هیئتمدیرههایشان موافق هستند که آینده برقی است.»
خودروسازانی که این تعهد را امضا کردند تقریباً یک چهارم فروش جهانی را در سال 2019 به خود اختصاص دادند.
کشورهایی که به این اتحاد ملحق شدند شامل بریتانیا، کانادا، هند، هلند، نروژ، لهستان و سوئد بودند. گنجاندن هند به ویژه قابل توجه بود، زیرا چهارمین بازار بزرگ خودرو در جهان است و قبلاً متعهد به انتشار آلایندگی از خودروهای خود در یک جدول زمانی خاص نبوده است.
ایالت های کالیفرنیا و واشنگتن نیز این سوگندنامه را امضا کردند. سال گذشته، گاوین نیوزوم، فرماندار کالیفرنیا، فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن تنها خودروهای جدید بدون آلایندگی تا سال 2035 در این ایالت فروخته میشوند، اگرچه تنظیمکنندهها قوانینی برای این کار صادر نکردهاند. واشنگتن قبلا هرگز چنین تعهد رسمی نداده است.
کشورهای ثروتمند متعهد شدهاند که برای جلوگیری از افزایش بیش از 1.5 درجه سانتیگراد دمای جهانی در دوران ماقبلصنعتی، «تلاشهایی را دنبال کنند». اما دستیابی به این هدف به این معنی است که همه کشورها باید متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانهای سریعتر و عمیقتر از آنچه قبلاً انجام میدهند، باشند.
دانشمندان می گویند به ازای هر درجه گرم شدن، جهان امواج گرما و خشکسالی شدیدتر و سیل و خشکسالی مرگبارتری را تجربه خواهد کرد. از قرن نوزدهم، انسان ها قبلاً سیاره زمین را تقریباً 1.1 درجه سانتیگراد یا 2 درجه فارنهایت گرم کرده اند.
کشورها کمتر از 10 سال فرصت دارند تا انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند تا کره زمین را زیر 1.5 درجه گرمایش نگه دارند. بنابراین اکنون، اگر رهبران گامهای جسورانه برندارند، زمانی که توجه جهانی به بحث آب و هوای گلاسکو معطوف شده است، بسیاری از این بیم دارند که جهان به سمت سطوح خطرناک گرمایش جهانی پیش میرود.
مقاله زیر را بخوانید تا ببینید دنیا چقدر پیش رفته و تا کجا نیامده است.
[ad_2]