جزئیات تصمیم نهایی کمیسیون تلفیق در مورد ارز ترجیحی

[ad_1]

معاون پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران در کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ گفت: تصمیم کمیسیون تلفیق درباره سرنوشت ارز ترجیحی بسیار دقیق و عاقلانه بود.

به گزارش ایلنا، مهرداد لاهوتی با اشاره به ارز 4200 تومانی یا ارز ممتاز و تعریف کارکرد آن در مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت قبل تلاش کرد ارز 4200 تومانی را حذف کند اما برنامه ریزی کرد که به تدریج این کار را انجام دهد. زمانی که این ارز تصویب شد، تفاوت چندانی با ارزش بازار ارز نداشت. با افزایش ارزش ارز، دولت به تدریج اقدام به حذف اقلام ارز 4200 تومانی کرد و آن را به 25 قلم کاهش داد، اما با افزایش ارزش ارز، به تدریج ارزش ارز را به 5 کاهش داد. موارد. یعنی دارو، گندم، روغن نباتی، ذرت و مواد غذایی به ارز ترجیحی اضافه شد و از این منظر می بینیم که دولت قبل به تدریج ارز 4200 تومانی را حذف می کرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه می گویند در توزیع ارز 4200 تومانی، هر اقلام دو رقمی، فساد و اجاره نشینی صورت گرفته است، احتمال هجمه و فساد وجود دارد. حتی اوایل انقلاب که اجناس کوپنی بود، البته خیلی کم، چنین مواردی را رعایت می کردیم.

معاون پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران در کمیسیون تلفیق 1400 ادامه داد: دولت قبل برای رسیدگی به این موضوع تلاش کرد و ارز 4200 تومانی را لغو کرد و به تدریج این کار را کرد که به عنوان یارانه کار بسیار خوبی بود. شخص ثالثی باقی نمانده است.

وی یادآور شد: امروز از زمان آقای احمدی نژاد به 76 میلیون نفر 45 هزار تومان یارانه می دهیم. یارانه معیشتی 53 میلیون نفر را از طریق افزایش قیمت بنزین می دهیم، علاوه بر یارانه فقر مطلق که دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان می دهد، مشکل اختلاف قیمت ارز نیز وجود دارد. دولت می خواست ارز را به تدریج حذف کند تا یارانه های بیشتر ادامه پیدا نکند.

لاهوتی افزود: امسال در بررسی بودجه 1401 بحث های زیادی مطرح شد که در موضوع ارز ترجیحی چه اقداماتی باید انجام شود. دولت امسال علاوه بر 2 تا 3 یارانه موجود، 172 هزار میلیارد تومان در تبصره 14 تحت عنوان یارانه ها پیش بینی کرده است که نحوه این کار را نگفته اما در بودجه لحاظ می کند. در جلسه مشترکی بحث دولت مطرح شد و بحث به جایی رسید که 172 هزار میلیارد تومان به 300 هزار میلیارد تومان تبدیل شد. چرا الان 300 هزار میلیارد تومان چون امسال پیش بینی می شد که اگر برای ارز ترجیحی تقریباً 15 میلیارد در نظر بگیریم اختلاف قیمت بین 23 تا 4200 تومان حدود 300 هزار تومان می شود. حدود 60 میلیون نفر را پوشش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: طرح جایگزین تحت پوشش قرار دادن 60 میلیون نفر بود و آن 60 میلیون نفر به 2 گروه 38 میلیون نفری و 22 میلیون نفری تقسیم شدند که در گروه اول 6 قلم کالایی که کارت اعتباری داده شد. اختصاص داده شود برای 22 میلیون نفر باقی مانده که فقیر هستند، علاوه بر 6 قلم، برنج نیز اضافه می شود که در مجموع 7 قلم می دهد. در بحث پزشکی قرار بر این شد که هر 80 میلیون نفر را شامل شود و محدودیتی نداشته باشد. یارانه در بحث گندم لغو شد. یک معادله بسیار ناشناخته وجود داشت. اینکه 300 هزار میلیارد تومان به مردم گوشت و مرغ و پنیر و … بگذاریم اگر اول نظارت نشود می تواند فساد جدیدی ایجاد کند. دوم اینکه از آنجایی که ارز 4200 تومانی را تخلیه می کردیم و به تدریج این کار را می کردیم، دیگر نمی توانیم این کار را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: امسال 300 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و سال آینده که نتوانیم این یارانه را حذف کنیم با افزایش قیمت ها این رقم به 600 هزار میلیارد تومان می رسد. دولت چگونه باید قیمت ها را در سال های آینده مدیریت کند؟ در نهایت کمیسیون با همه استدلال های خود تصمیم گرفت از همان روش قبلی که حذف تدریجی ارز ترجیحی بود استفاده کند که بسیار خوب و قابل قبول است.

معاون پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران در کمیسیون تلفیق 1401 یادآور شد: مگر نگفتند دولت قبل نظارت کمتری داشته است؟ امروز کنترل در دست دولت فعلی است و دولت می تواند کنترل بیشتری روی کالاهایی که وارد می شود داشته باشد تا به صاحبان اصلی خود برسد و بر قیمت ها تأثیر بگذارد.

وی در ادامه گفت: در نهایت کمیسیون تلفیق به همان مبلغ 172 هزار تومان رای داد که معادل 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی است و در سال 1400 در بودجه در مجموع 88 میلیارد تومان بوده است. در مجموع دولت های قبلی و فعلی در سال 1400 مبلغ 1818 میلیارد ارز ترجیحی اختصاص دادند که این رقم در سال جاری به 99 میلیارد افزایش یافت که همچنان به قوت خود باقی بود.تفاوت در متن مانند مورد کمیسیون تلفیق که در نهایت منجر به حمایت از ارز ترجیحی، 9 میلیارد تومان در محل مورد مناقشه است و از آنجایی که مجلس در حال حاضر در حال بررسی جنبه مالی بودجه است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا بخش هزینه برسد و زمان بررسی ارز است. .

لاهوتی گفت: نظر شخصی من این است که کمیسیون مشترک تصمیم بسیار عاقلانه و درستی اتخاذ کرد و بازار را بدون ضربه زدن به قیمت ها به خوبی مدیریت کرد، زیرا به گفته وزیر جهاد کشاورزی قیمت مواد غذایی 40 تا 40 درصد است، ممکن است تا 50 درصد” این بار مالی زیادی ایجاد می کند و ریسک این بود که با توجه به شرایط تورمی که در آن قرار داریم فشار بیشتری به مردم وارد شود و کمیسیون تلفیق کار درستی انجام داد.

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما