رمز و راز آدم برفی 5000 ساله: درباره مشهورترین مومیایی اروپا چه می دانید؟

[ad_1]

بقایای مردی که پنجاه هزار سال پیش در کوه های آلپ کشته شد و به عنوان “مشهورترین مومیایی اروپا” شناخته می شود ، جزئیات مربوط به زندگی عصر نوسنگی را آشکار می کند و به ما بینشی درباره سلامت مدرن می دهد. سی سال پیش ، مشهورترین مومیایی اروپا در ساحل دریاچه ای به ارتفاع حدود دو مایلی در آلپ استرالیا در مرز اتریش و ایتالیا پیدا شد.

بقایای اوتیس ، که به طور طبیعی بیش از پنجاه سال توسط خورشید ، باد و دمای سرد حفظ شده بود ، به سرعت تبدیل به یک پدیده جهانی شد ، موضوع بسیاری از کتابها و مستندها ، و حتی فیلمی که زندگی او را در اروپای نوسنگی بازسازی می کرد. قتل خشونت آمیز

امروزه OT توسط محققان موزه باستان شناسی تیرول جنوبی در بولزانو ایتالیا حفظ شده است. جایی که بدن او در یک اتاق خنک با دمای ثابت -21.2 درجه فارنهایت نگهداری می شود. جو دو بار در سال چهار یا پنج بار با آب استریل اسپری می شود تا یک پوشش محافظتی یخی ایجاد شود تا مومیایی مرطوب بماند. (مومیایی که بیشتر در محیط مرطوب محافظت می شود تا خشک).

به طور متوسط ​​سالانه 300000 نفر از بولزانو دیدن می کنند تا این مرد یخی باستانی را از طریق یک پنجره شیشه ای ضخیم و مشرف به اتاق یخی خود ببینند. محققان به همان اندازه درباره اتسه کنجکاو هستند ، که به دنبال فرصتی نادر برای مطالعه بقایای حفظ شده مردی است که مدتها قبل از ظهور اولین شهرهای اروپا یا ساخت اولین اهرام مصر زندگی کرده است.

الیور پسچل ، آسیب شناس مستقر در مونیخ که مسئول حفاظت از اوسه است ، می گوید: “به نظر من اوتسه بهترین بدن انسان در جهان است که مورد بررسی قرار گرفته است.” در اینجا آنچه سه دهه تحقیق در مورد زندگی و مرگ این مرد یخی نشان داده است و مطالعات آینده بر روی این بقایای خارق العاده می تواند نشان دهد.

جایی که جو دو سر پیدا شد

جو دوسر چه کسانی بودند؟

اوتس یک مرد لاغر و قد کوتاه (حدود 160 سانتی متر) بود و هنگام مرگ چهل سال داشت. او چپ دست بود و اندازه کفش او طبق استانداردهای امروز آمریکا هشت بود. برای مدت طولانی تصور می شد که چشم های او آبی است ، اما آزمایش های ژنتیکی خلاف این را نشان داد. آلبرت روی ، سرپرست موسسه مومیایی Uric در بولزانو ، که تحقیقات اصلی زیادی را در OTC انجام داده است ، می گوید: “ما می توانیم ثابت کنیم که او چشم های قهوه ای ، موهای قهوه ای تیره و رنگ پوست طبیعی مدیترانه ای داشت.”

مرد یخی دارای گروه خونی O ، کمبود لاکتوز و یک اختلال ژنتیکی نادر بود که از تشکیل دوازدهمین جفت دنده های وی جلوگیری کرد. او از پوسیدگی دندان ، انگل های روده ، بیماری لایم و درد در زانو ، لگن و شانه رنج می برد. خالکوبی او اشک در استخوان ها و زانوها نشان می دهد. اوتیس در طول زندگی خود بینی و چندین دندان نیش را دمیده بود و شیارهای افقی روی ناخن هایش نشان می دهد که او چندین ماه قبل از مرگ مضطرب شده بود. او از نظر ژنتیکی در خطر تصلب شرایین است و سی تی اسکن تایید می کند که او قدیمی ترین بیماری قلبی در جهان است.

بر اساس تاریخ گذاری کربن ، اوتیس حدود پنجاه و دویست سال پیش (3350-3110 قبل از میلاد) زندگی می کرد.

طبق امضای ژنتیکی اتسی ، او یک کشاورز مهاجر دوران نوسنگی بود که حدود 8000 تا 6000 سال پیش جایگزین شکارچیان جمع آوری کننده پارینه سنگی در اروپا از طریق آناتولی (ترکیه امروزی) شد. میراث ژنتیکی مادر او در جمعیت امروز وجود ندارد. اما به عنوان یک پدر ، در گروه های ساکن مدیترانه ، به ویژه در ساردینیا یافت می شود.

OTC چی می پوشید؟

اوتسه فقط یک جفت کفش پوشیده بود ، اما چند مورد از وسایل او بعداً در منطقه ای که او پیدا شده بود پیدا شد. شلوار و تاپ OT از پوست بز و گوسفند ساخته شده بود. کلاه خز او نیز از خرس قهوه ای ساخته شده بود.

OT چه چیزی با خود می برد؟

مرد یخی در کوله پشتی با پشتی چوبی در ناحیه کوهستانی قدم می زد و تنها دو تیرانداز پوست گوزنی را حمل می کرد که فقط دو نفر از آنها سر داشتند. او همچنین یک خنجر لبه تیز با ابزاری از چوب لیمو حمل می کرد.

مهمترین وسیله ای که Otse در اختیار دارد تبر مسی اوست که شامل دسته ای از درختان U است. این شی یک ابزار غنی در زمان خود بود و کشف آن محققان را متوجه کرد که آغاز عصر مس در اروپا هزار سال زودتر از آنچه تصور می شد بوده است.

مسی OTC X.

آخرین وعده غذایی جو دوسر

چند ساعت قبل از مرگ او ، اوسه وعده ای شامل گندم ، گوزن قرمز و آنتلوپ خورد. محققان هجده سال طول کشید تا اوتیت مدیا را با استفاده از سی تی اسکن شناسایی کنند.

مرگ اوتی

برش بین انگشت شست و انگشت اول اوتی نشان می دهد که او چند روز قبل از مرگ چاقو خورده است. زخم پس از اصابت مجدد شریان شانه چپ هنوز در حال ترمیم بود. شاید زمان آن رسیده باشد که او روی زمین بنشیند و سعی کند تیر را بیرون بکشد ، اما بعید است قبل از خونریزی و مرگ به آن برسد.

خونریزی مغزی نیز در مرد یخی قابل توجه بود ، اما کارشناسان با این دلیل موافق نیستند. کسی ضربه ای به سرش زد؟ افتاد و سرش را به سنگ زد؟ پسل می گوید شواهد خوبی در مورد هر یک از این دو حالت نمی بیند.

چگونه اوتیس به طور طبیعی مومیایی شد؟

طبق گرده درخت افرا که اوتی با خود برد ، احتمالاً اوایل تابستان مرده است. یک نظریه این است که بادهای گرم تابستان آن را خشک کرده است. اما پسل می گوید دمای سردتر در کوه ها بیشتر بود ، که این امر باعث حفاظت مرد یخی شد.

تیردان فرابورس

ما از روده ترکیه چه می دانیم

در حالی که صدها مطالعه روی Otsi انجام شده است ، مطالعات بیشتری در حال انجام است. موسسه مطالعات مومیایی ژنوم OTC را تعیین توالی کرده و میکروبیوم روده آن را به صورت ژنتیکی مورد بررسی قرار می دهد. روی می گوید: “ما می خواهیم تمام باکتری های موجود در معده و روده او را از بین ببریم.”

به نظر می رسد تنوع فلور روده ای شما با سلامتی شما مرتبط است. بنابراین ، محققان مشتاق مطالعه ساختار دستگاه گوارش هستند.

یکی از اولین یافته ها از مطالعه در حال انجام در دانشگاه ترنتو در ایتالیا است که شامل OTC و 6500 نفر از افراد مدرن است. مطالعات نشان داده است که بدن یک مرد یخی دارای سه نوع از چهار نوع Privotela copli است.

یافته دیگری نشان می دهد که جو دوسر حاوی هلیکوباکتر پیلوری است. این باکتری امروزه در نیمی از جمعیت جهان یافت می شود که پیامدهای جدی یا مهلکی برای حدود ده درصد از ما دارد. گونه اصلی هلیکوباکتر پیلوری در اروپا امروزه ترکیبی از گونه های آسیایی و آفریقایی است. فشار روی بدن اوتی تقریباً آسیایی است ، که ممکن است نشان دهد که گونه آفریقایی پس از مرگ او به اروپا رسیده است. این منجر به بحث در مورد اینکه آیا هلیکوباکتر پیلوری یک ارگان طبیعی در دستگاه روده ما است و همچنین نیاز به درمان آن با آنتی بیوتیک ها می شود.

مطالعه دیگری بر روی میکروارگانیسم های OTC روده ای نشان داد که نیکل Clostridium perfringens ، عامل شایع مسمومیت غذایی امروزه است.

یه فرنی خوب

شهر بولزانو قصد دارد موزه باستان شناسی جدیدی را در چند سال آینده بسازد تا مجموعه غنی تری از جو و سازه های تیرولین را در خود جای دهد.

تقلید از طبیعت:

برای درک بهتر روند طبیعی حفظ جو دوسر در هزاره ، محققان موسسه مطالعات مومیایی در حال بررسی بقایای گوزن های اروپایی هستند که به طور طبیعی حفظ شده اند. این آنتلوپ اروپایی در همان منطقه ای یافت شد که Otse در تابستان 2020 پیدا شد.

اگرچه این حیوان تنها چند صد سال سن دارد ، اما حفاظت از آن شبیه سمور است. با تغییر رطوبت و دمای بقایای جانوران ، محققان می خواهند نحوه تأثیر این عوامل بر حفاظت را درک کنند. محققان همچنین در حال مطالعه جامعه میکروبی داخل و خارج بدن حیوانات هستند. روی می گوید: “ما می دانیم که باکتری ها و قارچ ها می توانند در دمای سرد زنده بمانند ، بنابراین شاید اگر چیزی را تغییر دهید دوباره شروع به رشد کنند.”

تصور غیرقابل تصور 2050:

پیشرفت در فناوری کلید کشف اسرار فرابورس خواهد بود. ژنوم 50 هزار ساله آن در سال 2012 رمزگشایی شد. اما روی می گوید هنوز انتظار نداشت که روزی محققان بتوانند میکروبیوم انسان یخی را بازسازی کنند. او می گوید: “این روش ها خیلی سریع تکامل یافت و ما اکنون داده های زیادی در اختیار داریم.”

تحقیقات آینده می تواند بر عملکرد بدن اوتیت از جمله پروتئین ، لیپیدها و آنزیم های موجود در بافت آن متمرکز شود. این تحقیق می تواند اطلاعاتی در مورد سیستم ایمنی جو دوسر به شما بدهد.

در عین حال ، مراقبین و کسانی که تحت حمایت OTC هستند باید بین نگهداری مومیایی برای تحقیق و اطمینان از عدم تکرار بیش از حد مومیایی تعادل ایجاد کنند. موزه سالانه حدود ده تا پانزده درخواست برای مطالعه اوتی دریافت می کند. کمیته ای از متخصصان دانشگاه ها و موزه های مختلف هر برنامه را بررسی می کند.

پچل می گوید: “ما هیچ ایده ای نداریم که محققان در سال 2050 از چه روش های علمی استفاده خواهند کرد.” “ما باید OTC را در بهترین موقعیت نگه داریم تا تحقیقات در بیست یا سی سال آینده امکان پذیر باشد.”

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما