مطهری: ما فقط دو دوست به نام های سوریه و ونزوئلا داریم.

[ad_1]

انصاف نیوز: نایب رئیس مجلس دهم گفت: فقط دو دوست در جهان به نام های سوریه و ونزوئلا و دو و نیم دوست به نام های روسیه و چین کافی است؟

مطهری: ما فقط دو دوست به نام های سوریه و ونزوئلا داریم.

گزیده ای از گفتگو با علی مطهری:

* گفتگو و ارتباط چهره به چهره همیشه در داخل و خارج از کشور مفید است. اما برای مفید و مثمر ثمر بودن گفتگو میان گروه ها و جناح های مختلف سیاسی، باید مبتنی بر درک مشترک از مبانی فکری و عقیدتی باشد. به عنوان مثال، تا زمانی که درک واحدی از ولایت فقیه نداشته باشیم، نمی توانیم در این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسیم. برخی اصولگرایان، ولایت فقیه را مافوق قانون و این به معنای قدرت اداری می دانند، در حالی که بسیاری دیگر، ولایت فقیه را ناظر و ولایت فقیه را ناظر و نه حاکم می دانند. یا در مورد آزادی بیان، افراد و گروه هایی هستند که انتقاد از ولی فقیه و زیردستان را نمی پذیرند و گاه آن را توهین می دانند.

* در حالی که دیگران آن را مشروع و ضروری می دانند. خود رهبری در دسته دیگری قرار می گیرد. علاوه بر این، در مورد حفظ نظم، باید درک متقابل بین دو طرف وجود داشته باشد. برخی افراد، گروه ها و شاخه های فکری مانند کیهان استفاده از هر وسیله ای را برای حفظ نظم توجیه می کنند و از سوی دیگر چنین نظری وجود ندارد. بنابراین، ابتدا باید به دنبال درک مشترکی از این اصول بود. قبل از هر چیز باید این مبانی ایدئولوژیک را مورد بحث قرار داد.

* (در پاسخ به این سؤال که مهم ترین مسائل درگیری داخلی که هر از چند گاهی باعث تنش های داخلی می شود کدامند؟): پس از یافتن عقل سلیم باید به سراغ مسائل واقعی رفت. یک مسئله مهم مثلاً این است که جایگاه پیشرفت و توسعه در ایدئولوژی انقلاب اسلامی کجاست؟ اول باید آمریکا را نابود کرد و بعد چه توسعه پیدا کنیم و چه نشویم خود توسعه یکی از سلاح هایی است که ما را در مقابل ظلم آمریکا تقویت می کند. موضوع دیگر سیاست خارجی و تاثیر آن بر اقتصاد ملی است. آیا سیاست خارجی امروز ما مطابق با اسلام است یا خیر؟ آیا فقط دو دوست در جهان به نام های سوریه و ونزوئلا و دو و نیم دوست به نام های روسیه و چین کافی است؟ و اینکه روابط ما با اکثر کشورهای اسلامی خوب نیست، آیا این خوب است؟

موضوع دیگر این است که آیا تحریم ها اجتناب ناپذیر است یا ضروری. به همین ترتیب، آیا امتناع از عضویت در AFFA ها اجتناب ناپذیر است یا بالعکس و آیا پذیرش آن ضروری است؟ و به طور کلی آیا مردم ما باید برای اهداف و خواسته های خود این رنج را تحمل کنند و بسیاری از این رنج ها در گذشته و حال به دلیل اعمال نادرست ما غیرضروری بوده است؟ مثلاً چرا مردم ما هنوز باید محدودیت گروگان را تحمل کنند؟ یا چرا می خواهند سفارت عربستان را تسخیر کنند و کنسولگری عربستان در مشهد را به آتش بکشند؟ چرا انگلیس باید برای حمله و تخریب سفارت انگلیس این همه هزینه می کرد؟ مسیر طی شده باید در آینده بازنگری و اصلاح شود. بهتر است صحبت کنید و از گذشته درس بگیرید وگرنه وقت تلف می شود.

* آیا باید از موضوعاتی که عمیقاً بحث برانگیز و دشوار است شروع کنیم؟ آیا مسائلی که این اختلافات را تشدید می کند یا می توان مرحله به مرحله به آنها رسیدگی کرد؟ بدون حل این مسائل بحث برانگیز؟

گفتم از آن مبانی ایدئولوژیک شروع شود. البته همه مسائل اختلاف فکری نیست که بخش مهمی از آن رقابت بر سر قدرت است و این تا حدودی طبیعی است. کسانی که در قدرت هستند در هیچ شرایطی نیستند.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما