چرا قیمت خودرو افزایش می یابد

[ad_1]

در رفتن ابراهیم رئیسی اواسط آبان ماه تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا و به دنبال آن افزایش یک ماهه قیمت خودروهای داخلی و تخلف از دستور رئیس جمهور را لغو کرد. ارسال بخشنامه افزایش قیمت.

به گزارش فرارو، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد تنظیم بازار درباره تصویب مجوز افزایش قیمت محصولات خودروسازان گفت: قیمت های مناقصه بالاتر از قوانین موجود بوده است. ، ستاد با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد و از این رو مبنای قیمت های جدید طبق ضوابط قبلی شورای رقابت تعیین می شود، یعنی قیمت بر اساس تورم اعلامی هر 6 ماه یکبار تعیین می شود.

وزیر صمت گفت: ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته است همان قوانین قبلی را برای قیمت خودرو اعمال کند و با توجه به اینکه در اردیبهشت سال گذشته قیمت خودرو افزایش یافت، به گونه ای عمل کردیم که تورم اعلامی بانک مرکزی مبنای آن باشد. برای محاسبه قیمت های جدید.” در واقع ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت تا روند قبلی اصلاح قیمت ها را ادامه دهد.

فاطمی امین در خصوص مغایرت این تصمیم با دستور رئیس جمهور نیز تصریح کرد: رئیس جمهور تاکید کرد که باید در قیمت گذاری خودرو بازنگری دقیقی صورت گیرد و قیمت گذاری اصولی باشد و این کار در ماه گذشته انجام شد. برگزار شد و همه قیمت‌ها را بررسی کردیم و قیمت‌هایی را اصلاح کردیم که قیمت‌های پیشنهادی خودروسازان غیرواقعی بود. رئیس جمهور تاکید کرد که این تنظیم بازار باید با هماهنگی ستاد انجام شود.

ماجرای تخلف از دستور ابراهیم رئیسی مبنی بر افزایش قیمت خودروچرا قیمت خودرو بالا می رود؟
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است، گفت: با توجه به وضعیت صنعت، افزایش تورم، هزینه تولید خودروسازان افزایش می یابد و راهی برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد، باید برنامه ریزی کرد.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر در شرایطی که صنعت خودرو دولتی است و مدیران خودرو از سوی دولت منصوب می شوند، دولت کمترین سهم را در بین شرکت های بزرگ خودروسازی دارد، بنابراین عملکرد خودروسازان افت نمی کند. ” در این راستا از آنجایی که تجربه های زیادی از دخالت دولت در مدیریت خودروسازان وجود داشته است، این تجربه هر بار با شکست مواجه شده است، اما نمی توان از تکرار اشتباهات جلوگیری کرد. .

مدنی گفت: در حال حاضر 5 سهامدار در بازار خودرو وجود دارد که هیچ کدام از وضعیت فعلی راضی نیستند، خیر.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: شرکت های خودروسازی یکی دیگر از ذینفعان این رابطه هستند که قیمت خودرو حداقل دو بار در سال افزایش می یابد اما به دلیل اجباری بودن قیمت و ساختار کنترل این شرکت ها به تولید خودرو ادامه می دهند. قیمت خودرو

وی افزود: سومین ذی نفع مشتری خودرو است، خودرو قیمت گذاری می شود زیرا خودرو با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می رسد اما به دلیل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، بسیاری از مشتریان واقعی در صنعت خودرو این کار را نمی کنند. برای رفع نیازهای خود باید از بازار آزاد نیاز خود را تامین کنند که به دلیل تفاوت قیمت بین قیمت کارخانه و بازار آزاد باید خودرو بخرند.

مدنی در ادامه گفت: چهارمین ذینفع بانک ها هستند که با توجه به تسهیلات هنگفتی که به خودروسازان و قطعه سازان می دهند سود کلانی می گیرند و در واقع برنده این سناریو هستند اما با توجه به وضعیت فعلی صنعت خودرو، بانک ها نیز نگران هستند.” در حالی که خودروسازانی هستند که توانایی پرداخت تسهیلات بانکی را ندارند، پنجمین ذی نفع بازار خودرو نیز قطعه سازان هستند که وضعیت آنها مشابه خودروسازان است، بنابراین بسیاری از قطعه سازان کوچک و متوسط ​​ورشکست شده و قدرت خود را از دست داده اند.

مدیر سابق این خودروساز گفت: بنابراین برای بهبود این وضعیت نیاز است که قیمت خودرو بر اساس مابه التفاوت بازار تعیین شود. اگر این اتفاق بیفتد، شما می دانید که قیمت خودرویی مانند پراید دیگر وجود نخواهد داشت. 195 میلیون تومان می شود و قیمت ها تعدیل می شود، شرایطی پیش می آید که تولید افزایش می یابد، عرضه در بازار خودرو افزایش می یابد و قرعه کشی به پایان می رسد، قیمت ها متعادل می شود و مصرف کنندگان می توانند نیازهای خود را با قیمت های خوب تامین کنند، اما همه اینها زمانی اتفاق می افتد که دولت باشد. صنعت خودرو را ترک می کند دست بردارید و از دخالت در امور این صنعت دست بردارید.

ماجرای تخلف از دستور ابراهیم رئیسی مبنی بر افزایش قیمت خودروخودروسازان همواره در تلاش برای افزایش قیمت هستند
عمارالله امینی علامه، استاد اقتصاد دانشگاه طباطبایی گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه خودروسازان همواره به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، گفت: به نوعی می توان گفت که شوراهای رقابت گذشته یا ستادهای تنظیم بازار در حال حاضر منویات خودروسازان را دنبال می کنند و همواره شاهد هزینه های ناشی از عملکرد نامناسب هستیم. مردم باید با افزایش قیمت خودروهای داخلی به خودروسازان پول بدهند.

وی افزود: بیش از یک دهه است که شوراهای رقابت قیمت خودرو را تعیین می کنند اما ماهیت این همایش تا حدودی متفاوت است و بدون نگرانی و رای گیری در مورد کیفیت، میزان تولید، بهره وری پایین و تنوع محصول شرکت های خودروسازی، خودروسازی قیمت ها در طول سال ها به طور پیوسته افزایش یافته است.

امینی با تاکید بر اینکه خودروسازان همیشه می خواهند محصولات خود را با قیمت های بالاتر به فروش برسانند، گفت: تا زمانی که صنعت خودرو در انحصار است، انتظار بهبود یا تغییر در صنعت خودرو بیهوده است، مطمئناً شش ماه دیگر باز هم نخواهد شد. خودروسازان به دلیل افزایش تورم و افزایش هزینه های تولید، تقاضای قیمت بالاتری برای محصولات خود خواهند داشت. اما بدون تغییر در کیفیت و تنوع محصولات خودروسازان داخلی، این چرخه سال به سال تکرار می شود.

کارشناسان صنعت خودرو با بیان اینکه محصولات خودروسازان به هیچ وجه به صرفه نیست، اضافه می کنند: در این زمینه بارها به مشکلات این صنعت اشاره شده است اما در شرکت های دولتی و خودروسازی شنیده نمی شود، روند اشتباه رواج دارد. صنعت خودرو در حال رونق است و نتیجه آن افزایش شدید قیمت خودرو است، به طوری که امروز شاهد یک محصول پراید مانند هستیم که وابستگی خارجی به آن وجود ندارد و تمام مواد اولیه آن در داخل تولید می شود اما تولید آن نیز متوقف شده است. قیمت نزدیک به 200 میلیون تومان.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما