fastescobanner

مورد عجیب بازار خودرو

[ad_1]

در رفتنمدتی پیش اعلام شد که قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار تحویل داده شده است اما اعضای شورای رقابت این موضوع را تایید نکردند و تاکید کردند که به طور رسمی به آنها ابلاغ نشده است؛ در حالی که این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده است. شورای رقابت قیمت خودروی جدید را در هفته های اخیر در ستاد تنظیم بازار تصویب نکرد.

پست برگزیده: آلاوس 0-1 بارسا: پای دئونگ همیشه در وسط است

به گزارش فرارو، این شرکت در حال حاضر بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله جمع آوری و ابلاغ دستورالعمل تنظیم قیمت را بر عهده دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت. تنظیم بازار

بر این اساس شورای رقابت از این پس هیچ وظیفه و اختیاری در خصوص قیمت خودرو نخواهد داشت. شکایت خواهد کرد. از مراجع ذیصلاح مانند وزارت صمت، دادگاه های عمومی، سازمان های حمایت از مصرف کنندگان و محصولات، نهادهای کیفری دولتی و غیره پیگیری کنید.

شایان ذکر است که شورای رقابت از 10 سال گذشته درگیر قیمت خودرو بوده که در سال 1397 با مصوبه فرمانده کل ارتش پس گرفته شد اما پس از رایزنی در اردیبهشت 1399 به قیمت خودرو بازگشت اما در این بین انتقاد از عملکرد شورا و به ویژه سیستم قرعه کشی.

ماجرای عجیب بازار خودرو; خودرو تنها چیزی است که سود آنی داردسود آنی در بازار خودرو باید حذف شود
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو است گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه کنار گذاشتن شوراهای رقابت از قیمت گذاری مشکل جدیدی نیست، گفت: طی سالیان گذشته همواره شوراهای رقابت مسئول قیمت گذاری بوده اند و گاهی نهادهای حمایت از مصرف کننده زیر نظر ستاد تنظیم بازار و وزارتخانه ها، یک صنعت هستند، این کار را انجام دادند. اما با تغییر قیمت ها همچنان بر اساس سفارش تعیین می شود که برای خودروسازان تفاوتی ندارد.

وی افزود: زمانی که شورای رقابت قیمت را تعیین کرد، سازمان طبق فرمول قیمت گذاری که تعیین کرده بودند کار می کرد، اما اکنون که وزارت صمت بازار را در دست گرفته است، فکر نمی کند قیمت از حالت عادی خارج شود. همیشه بهانه ای برای گفتن اینکه اگر این اتفاق بیفتد ضرر بیشتری خواهند داشت، بنابراین مشکل بزرگ این است که باید کاری برای تغییر آن انجام داد.

مدنی تصریح کرد: به عبارتی تا زمانی که خودرو در قرعه کشی قرعه کشی نشود، تفاوت قیمت کارخانه با سود بازار آزاد، همواره تقاضا برای خودرو باقی خواهد ماند و در صورت ادامه این روند، بازار خودرو هرگز تسویه نخواهد شد. خرید خودرو از درب باعث حذف حاشیه سود می شود.در حال حاضر خودرو بیش از 90 درصد سرمایه تقاضای بازار را در اختیار دارد.

مدیرعامل اسبق خودروسازی در ادامه گفت: یعنی با توجه به افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی، دلالان و افرادی که برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو می کنند، همواره در قرعه کشی و پیش فروش شرکت می کنند. شما هیچ محصول یا بازار دیگری را نمی بینید که وقتی محصولی را از درب کارخانه دریافت می کنید، فوراً سود دریافت می کنید.

وی خاطرنشان کرد: وقتی با قیمت کارخانه تحویل می دهید می توانید خودرو را حدود 50 درصد بالاتر از قیمت کارخانه در بازار آزاد بفروشید، بدیهی است تا زمانی که اینگونه باشد بازار خودرو جذاب است، برای دلالی و سود بادآورده.” خواهد بود و وضعیت بهبود نمی یابد. بنابراین این سود فوری در بازار خودرو باید از بین برود، اما تا زمانی که مشکل وجود دارد، کسانی که تقاضای واقعی در بازار دارند، نمی توانند به قیمت کارخانه خودرو تهیه کنند.

مدنی در ادامه گفت: چون مجبورند برای تامین نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کنند. بنابراین تا زمانی که با شرکت در قرعه کشی سود فوری در بازار خودرو حاصل شود، تقاضا برای خرید خودرو همچنان بالا خواهد بود. قیمت سفارشی نیز باید کنار گذاشته شود، در صورت وجود رویکرد قیمت کارخانه و بازار آزاد، بازار دیگر جذابیتی نخواهد داشت و بسیاری از تقاضاهای کاذب و سوداگرانه در بازار از بین می رود که در این صورت خریدار واقعی می تواند خودرو را با قیمت پایین تری خریداری کند. قیمت آنچه را که اکنون در بازار آزاد موجود است بخرید.

وی گفت: اگر قیمت ها بر روی حاشیه بازار تعیین می شد، دیگر منطقی نبود که بگوییم تولید باید افزایش یابد تا قیمت ها کاهش یابد، زیرا مثلاً 4 میلیون نفر برای 50 نفر کار می کنند. هزاران وسیله نقلیه درگیر این موضوع خواهند شد، اگر قیمت ها جمع شود دیگر درگیر نمی شوند، زیرا جذابیت آن از بین می رود و سود چندانی نخواهد داشت، بنابراین نیازی به افزایش سطح تولید تا حدی نیست. خواسته و تقاضای مردم تا حدودی متعادل است و به راحتی می توانند با کمی افزایش تولید فعلی را پوشش دهند.

وی گفت: اگر قیمت های کارخانه و بازار آزاد بتوانند به یکدیگر نزدیک شوند، ابتدا سود کسانی که در بازار فعلی نیستند در اختیار دلال ها قرار می گیرد و کسانی که در بازار حضور دارند حفظ می شود. سرمایه به جای دیگری منتقل خواهد شد.” خودرو دیگر کالای سرمایه ای محسوب نمی شود و تنها در این صورت است که تقاضای واقعی در بازار وجود خواهد داشت که در این صورت خودرو با قیمتی بسیار کمتر از آنچه که دارند فروخته می شود. در حال حاضر در بازار آزاد.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما